본문 바로가기

특수교육의 이해

미국 전장애아교육법(IDEA)의 장애유형 및 정의

728x90

 

개요

 

IDEA는 자폐, 맹-농, 농, 정서장애, 청각장애, 지적장애, 중복장애, 정형외과적 장애, 기타 건강장애, 특정 학습장애, 말 또는 언어장애, 외상성 뇌 손상, 시각장애(맹 포함) 등 13가지 장애유형을 정의한다. 한국의 장애인 등에 대한 특수교육법과 다른 점이 몇 가지 있다. 첫째, 농과 청각장애를 구분한다. 한국은 청각장애라는 장애유형 안에 농과 난청을 모두 포함한다.  둘째, 정형외과적 장애와 외상성 뇌 손상을 별도로 정의한다. 한국은 정형외과적 장애가 모두 지체장애에 포함된다. 외상성 뇌손상은 그 증상에 따라 다양한 장애유형으로 분류한다.

 

구체적인 용어 사용에도 약간의 차이가 있다. 한국에서 정서장애는 '정서.행동장애'로, 중복장애는 '중도중복장애'로(최근 신설된 장애유형이다), 기타 건강장애는 '건강장애', 특정 학습장애는 '학습장애', 말 또는 언어장애는 '의사소통장애'로 명명한다. 그 정의나 범주를 볼 때 이들은 거의 비슷한, 대응하는 개념이다.

 

장애유형별 정의

 

각 장애유형별 정의는 다음과 같다. 

 

 

1. 자폐(Autism)

언어 및 비언어적 의사소통과 사회적 상호작용에 상당한 영향을 미치는 발달장애로, 발달 단계에서 교육 성과에 부정적인 영향을 미치는 명백한 감각 과민 및 감각 둔감. 자폐와 자주 관련된 다른 특성으로는 반복적인 활동과 움직임, 환경 변화 또는 일상의 변화에 ​​대한 저항, 감각 경험에 대한 비정상적인 반응 등이 있다. 자폐라는 용어는 부정적인 교육 성과가 정서장애로 인한 경우에는 적용되지 않는다. 아스퍼거(Asperger) 및 전반적 발달장애(PDD)도 제외된다.

... a developmental disability significantly affecting verbal and nonverbal communication and social interaction as well as hyper sensory and hypo-sensory, generally evident during developmental stages, that adversely affects a child’s educational performance. Other characteristics often associated with autism are engaging in repetitive activities and movements, resistance to environmental change or change in daily routines, and unusual responses to sensory experiences. The term autism does not apply if the child’s educational performance is adversely affected primarily because the child has an emotional disturbance, as defined in #4 below. It also excludes Asperger and PDD.

2. 맹-농(Deaf-Blindness)

청각 및 시각장애의 수반, 심각한 의사소통 및 기타 발달 및 교육적 필요를 초래하여 청각장애 아동 또는 시각장애 아동만을 위한 특수교육 프로그램에 수용할 수 없는 경우.

... concomitant [simultaneous] hearing and visual impairments, the combination of which causes such severe communication and other developmental and educational needs that they cannot be accommodated in special education programs solely for children with deafness or children with blindness.

3. 농(Deafness)

증폭 여부에 관계없이 청각을 통해 언어 정보를 처리하는 데 장애가 있어 교육 성과에 부정적인 영향을 미칠 정도로 심각한 청각장애

.. a hearing impairment so severe that a child is impaired in processing linguistic information through hearing, with or without amplification, that adversely affects a child's educational performance.

4. 정서장애(Emotional Disturbance)

아동의 교육 성과에 부정적인 영향을 미치는 다음 특성 중 하나 이상을 장기간에 걸쳐 현저한 정도로 나타내는 상태:

(a) 지적, 감각적 또는 건강적 요인으로 설명할 수 없는 학습상의 어려움.

(b) 또래 및 교사와 만족스러운 대인관계를 구축하거나 유지할 수 없음.

(c) 정상적인 상황에서 부적절한 유형의 행동이나 감정.

(d) 불행이나 우울이 일반적으로 만연한 기분.

(e) 개인 또는 학교 문제와 관련된 신체적 증상이나 두려움을 발전시키는 경향 .

이 용어에는 조현병을 포함한다. 이 용어는 정서장애가 있는 것으로 확인되지 않는 한 사회 부적응 아동에게는 적용되지 않습니다.

... a condition exhibiting one or more of the following characteristics over a long period of time and to a marked degree that adversely affects a child’s educational performance:

(a) An inability to learn that cannot be explained by intellectual, sensory, or health factors.

(b) An inability to build or maintain satisfactory interpersonal relationships with peers and teachers.

(c) Inappropriate types of behavior or feelings under normal circumstances.

(d) A general pervasive mood of unhappiness or depression.

(e) A tendency to develop physical symptoms or fears

associated with personal or school problems. The term includes schizophrenia. The term does not apply to children who are socially maladjusted, unless it is determined that they have an emotional disturbance.

5. 청각장애(Hearing Impairment)

아동의 교육 성과에 부정적인 영향을 미치지만 "농"의 정의에는 포함되지 않는 영구적이거나 변동적인 청력 손상

.. an impairment in hearing, whether permanent or fluctuating, that adversely affects a child’s educational performance but is not included under the definition of “deafness.”

6. 지적장애(Intellectual Disabilities)

평균보다 현저히 낮은 일반적인 지적 기능과 적응 행동의 결핍이 동시에 존재하며, 발달기 동안 나타나며 교육 성과에 부정적인 영향을 미친다.

...significantly below average general intellectual functioning, existing concurrently [at the same time] with deficits in adaptive behavior and manifested during the developmental period, that adversely affects a child’s educational performance.

7. 중복장애(Multiple Disabilities)

수반 장애(지적장애-맹, 지적장애-정형외과적 장애 등). 이러한 장애의 조합은 그 중 한 장애를 위한 특수교육 프로그램에 수용될 수 없는 심각한 교육 요구를 초래하는 장애. 이 용어는 맹-농을 포함하지 않는다.

... concomitant [simultaneous] impairments (such as mental retardation-blindness, mental retardation-orthopedic impairment), the combination of which causes such severe educational needs that they cannot be accommodated in special education programs solely for one of the impairments. The term does not include deaf-blindness.

8. 정형외과적 장애(Orthopedic Impairment)

교육 성과에 부정적인 영향을 미치는 중증의 정형외과적 장애. 이 용어는 선천적 기형으로 인한 장애, 질병으로 인한 장애(예: 소아마비, 골결핵), 기타 원인으로 인한 장애(예: 뇌성마비, 절단, 구축을 유발하는 골절 또는 화상)를 포함한다.

... a severe orthopedic impairment that adversely affects a child’s educational performance. The term includes impairments caused by a congenital anomaly, impairments caused by disease (e.g., poliomyelitis, bone tuberculosis), and impairments from other causes (e.g., cerebral palsy, amputations, and fractures or burns that cause contractures).

9. 기타 건강장애(Other Health Impairment)

(a) 천식, 주의결함장애 또는 주의결함과잉행동장애, 당뇨증, 뇌전증, 심징질환, 혈우 병, 납중독, 백혈병, 신장질환, 류마티스열, 그리고 겸상적혈구빈혈증과 같은 만성 또는 급성의 건강 문 제로 인하여 , (b) 아동의 교육적 수행에 부정적인 영향을 미치는, 환경적 자극에 대한 각성의 증가를 포함하여 교육 환경에 대한 제한된 각성을 초래하는 한정된 체력, 활동성 또는 각성을 가지는 것을 의미 한다.

... having limited strength, vitality, or alertness, including a heightened alertness to environmental stimuli, that results in limited alertness with respect to the educational environment, that—

(a) is due to chronic or acute health problems such as asthma, attention deficit disorder or attention deficit hyperactivity disorder, diabetes, epilepsy, a heart condition, hemophilia, lead poisoning, leukemia, nephritis, rheumatic fever, sickle cell anemia, and Tourette syndrome; and (b) adversely affects a child’s educational performance.

10. 특정 학습장애(Specific Learning Disability)

듣기, 사고하기, 말하기, 읽기, 쓰기, 철자, 혹은 산수 셈하기에서 능력상의 결함으로 나타나는 언어를 이해하고 사용하는 것과 관련된 기본적인 심리과정들의 하나 혹은 그 이상에서의 장애를 지칭한다. 이 용어는 지각장애, 뇌손상, 미세뇌기능장애, 난독증, 그리고 발달상의 실어증 등의 상태들을 포함한다. 그러나 이 용어는 시각, 청각, 운동장애, 정신지체, 행동/정서장애, 또는 환경적, 문화적, 사회경제적 불리함에서 초래된 결과가 일차적으로 작용함으로 인해 학습상의 어려움을 갖는 개인들을 포함하지 않는다.

... a disorder in one or more of the basic psychological processes involved in understanding or in using language, spoken or written, that may manifest itself in difficulties with the ability to listen, think, speak, read, write, spell, or to do mathematical calculations. The term includes such conditions as perceptual disabilities, brain injury, minimal brain dysfunction, dyslexia, and developmental aphasia. The term does not include learning problems that are primarily the result of visual, hearing, or motor disabilities, mental retardation, emotional disturbance, or environmental, cultural, or economic disadvantage.

11. 말 또는 언어장애(Speech or Language Impairment)

유창성장애(말더듬), 조음장애, 언어장애, 음성장애와 같은 의사소통장애로 교육 성과에 부정적인 영향을 미친다.

... a communication disorder such as stuttering, impaired articulation, a language impairment, or a voice impairment that adversely affects a child’s educational performance.

12. 외상성 뇌 손상(Traumatic Brain Injury)

외부의 물리적 힘으로 인한 뇌의 후천적 손상으로 전체 또는 부분적인 기능 장애나 심리사회적 손상, 또는 둘 모두를 초래하여 교육 성과에 부정적인 영향을 미친다. 이 용어는 인지, 언어, 기억, 주의력, 추론, 추상적 사고, 판단, 문제 해결, 감각, 지각 및 운동 능력, 심리사회적 행동, 신체 기능, 정보 처리 및 말하기 등 하나 이상의 영역에서 손상을 초래하는 개방 또는 폐쇄 두부 손상에 적용된다. 이 용어는 선천성 또는 퇴행성 뇌 손상 또는 출생 외상으로 인한 뇌 손상에는 적용되지 않는다.

... an acquired injury to the brain caused by an external physical force, resulting in total or partial functional disability or psychosocial impairment, or both, that adversely affects a child's educational performance. The term applies to open or closed head injuries resulting in impairments in one or more areas, such as cognition, language, memory, attention, reasoning, abstract thinking, judgment, problem solving, sensory, perceptual and motor abilities, psychosocial behavior, physical functions, information processing, and speech. The term does not apply to brain injuries that are congenital or degenerative, or to brain injuries induced by birth trauma.

13. 맹을 포함한 시각장애(Visual Impairment Including Blindness)

교정에도 불구하고 교육 성과에 부정적인 영향을 미치는 시력 손상. 이 용어는 저시각과 맹을 모두 포함한다.

... an impairment in vision that, even with correction, adversely affects a child’s educational performance. The term includes both partial sight and blindness.

728x90